PWS: checklists

checklist eerste beoordelingsmoment:

- Heeft het onderwerp betrekking op één of twee profielvakken?
- Is de hoofdvraag hanteerbaar en concreet geformuleerd?
- Is er door de probleemstelling en hypothese zicht op voldoende niveau?
- Hebben de deelvragen betrekking op het onderwerp?
- Is er een realistische tijdsplanning?
- Zijn er geschikte bronnen gevonden? 
- Zijn de bronnen getoetst op juistheid en inhoud en correct vermeld?
- Is er een goed voorstel voor onderzoek gedaan?
- Zijn er duidelijke afspraken gemaakt?
- Is het logboek bijgehouden?
- Is de opzet tijdig ingeleverd?

checklist tweede beoordelingsmoment:
- Geeft het logboek informatie over voldoende voortgang?
- Is er voldoende samengewerkt?
- Is er voldoende informatie verzameld om de hoofd- en deelvragen te beantwoorden?
- Is de informatie in de documentatiemap voldoende gericht op de probleemstelling?
- Is de opzet voor het onderzoek voldoende uitgewerkt?
- Zijn er afspraken gemaakt met (externe) specialisten?
- Heb je je aan het tijdpad en de afspraken gehouden?

checklist derde beoordelingsmoment
Is er een correcte titelpagina, inhoudsopgave en bronnenlijst?
- Is de indeling herkenbaar gekoppeld aan de hoofd- en deelvragen?
- Worden de hoofd- en deelvragen voldoende beantwoord?
- Zijn de resultaten van het onderzoek duidelijk gepresenteerd?
- Heeft het werkstuk voldoende niveau en omvang?
- Is de lay-out verzorgd en is de vormgeving afgestemd op de inhoud?
- Is het logboek volledig?
- Is de documentatiemap compleet?

checklist profielwerkstukpresentatie
Wordt de inhoud gebracht met duidelijke opbouw, in een samenhangend verhaal?
- Is het verhaal gericht op de probleemstelling/onderzoeksvraag?
- Is de conclusie goed onderbouwd?
- Is de vormgeving toepasselijk, aantrekkelijk en illustratief?
- Zijn het taalgebruik en de vorm van de presentatie op het publiek afgestemd?
- Is de samenwerking goed?

niet vergeten:
• houd een logboek bij waarin voor elke dag staat wat je gedaan hebt.
• notuleer elke bijeenkomst. Wat zijn de gemaakte afspraken en wie gaat wat doen?
• bedenk tevoren wat voor ruimtes, middelen en begeleiding je nodig hebt. Maak hier tijdig duidelijke afspraken over.
• Noteer de gegevens (bronvermelding) van elk stukje informatie dat je vindt, maak eventueel kopieën voor je documentatiemap.