PWS: proces

Bij de opzet van een onderzoek worden er verschillende fasen onderscheiden. In het stappenplan worden die fases verder uitgewerkt, hieronder een overzicht:

fase 1 - de voorbereiding

a. onderzoeksvraag en hypothese
aandachtspunten: is je onderzoeksvraag geschikt? Past je hypothese bij onderzoeksvraag? Zijn de deelvragen goed geformuleerd?
Andere aandachtspunten die je met je begeleider kunt bespreken zijn: de originaliteit van je onderzoek, de moeilijkheidsgraad, de mogelijkheid om de hypothese experimenteel te toetsen. 

b. beschrijving van het eigen onderzoek
aandachtspunten: het materiaal en de methode. Is het onderzoek uitvoerbaar/haalbaar (onderzoek naar bijvoorbeeld het broeikaseffect is te hoog gegrepen). Is het onderzoek geschikt om de hypothese te toetsen?  Denk bij een eigen onderzoek niet alleen aan literatuurstudie, maar ook aan: enquête houden, bedrijven bezoeken, interviews afnemen. Bij geschiedenis is het gebruik van historische bronnen verplicht. 

c.  plan van aanpak
Denk hierbij aan: goede informatiebronnen, duidelijk tijdpad (inclusief beoordelingsmomenten), werkverdeling en tijdsinschatting. Wil je bij een externe organisatie iets regelen of ben je voor je onderzoek van veel mensen afhankelijk, denk eraan dit op tijd en goed af te spreken.

fase 2 - de uitvoerende fase

Na goedkeuring van het plan door je begeleider ga je gegevens verzamelen. Je vermeldt je brongegevens, en je verwerkt je informatie op een duidelijke manier en gaat na of je conclusies kunt verbinden aan je onderzoek. Maak een afspraak voor een gesprek aan het eind van deze periode met je begeleider. Dit gesprek vind plaats voor .. november.

aandachtspunten in deze fase

a. verloop van het onderzoek 
Dit kan dit een literatuurstudie zijn, in combinatie met bezoeken aan musea, instituten, interviews, een enquête of praktisch onderzoek. Bespreek met je begeleider wat de speciale eisen zijn per vak.

b. resultaten, waarnemingen
Eigen waarnemingen uit de interviews, enquêtes, bronnenonderzoek, museumbezoek, enz, overzichtelijk gerangschikt (tabel, grafiek, kaarten..), verzamel voldoende gegevens om conclusies te kunnen trekken.

c. conclusies
In overeenstemming met resultaten en volledig.

d. discussie, reflectie
Punten van kritiek op de resultaten van het onderzoek en beschrijving van het vervolg.

e. logboek
Bestede tijd vermelden, doe dat nauwkeurig (niet alleen wie of wat, maar ook met welk resultaat).

fase 3 - verwerkende fase

Na het verzamelen van de gegevens is het nu tijd om je ervaringen in een verslag te beschrijven. In de loop van het onderzoek heb je je onderzoeksvraag misschien wat aangescherpt, je hebt keuzes gemaakt en waarnemingen gedaan. Verder heb je je methode geëvalueerd en heb je ideeën geformuleerd om vervolgonderzoek te doen. Al deze onderdelen moeten in je verslag naar voren komen. Voor donderdag .. december (week voorafgaand aan de kerstvakantie) lever je een eerste versie van je werkstuk in bij je begeleider. Hierna volgt een gesprek waarbij de begeleider nog eventuele verbeterpunten naar voren brengt. Je hebt dan tot uiterlijk 5 februari de tijd om verbeteringen aan te brengen. Je sluit deze fase af met een gesprek met je begeleider, waarin het werkstuk beoordeeld wordt. 

belangrijke punten in deze fase:

1. Inleiding: ter zake, goede formulering hoofdvraag, hypothese en deelvragen, korte samenvatting van de onderzoeksopzet, de uitvoering en de gekozen onderzoeksmethode. Onderbouwing van de gemaakte keuzes.
2. Resultaten: overzichtelijk, netjes, goed leesbaar , duidelijke verwijzing naar de bronnen. Kaarten en illustraties indien nodig.
3 Conclusies: duidelijk laten zien dat de conclusies in overeenstemming zijn met de resultaten. Volledigheid van de conclusies.
4. Discussie: alle punten van kritiek vermeld, mogelijke verbeteringen en vervolg onderzoek aangegeven. Conclusies vergeleken met literatuur.
5 Logboek, reflectie: komt overeen met eerdere verslaglegging, is volledig en relevant. In reflectie beschouwing over: tijdspad, plan van aanpak, werkverdeling, geraadpleegde bronnen (wat heb je aan de gebruikte literatuur gehad?), enz.
6. Titelblad, inhoudsopgave, literatuurlijst, bijlagen, verklarende woordenlijst. Bladzijdenummering in overeenstemming met inhoudsopgave, duidelijke verwijzingen, literatuurlijst compleet met titels, schrijvers, uitgevers, jaartallen, enz. Denk daarbij aan het volgende: Bij gebruik van internet: de site vermelden. Alleen ‘Google’ is geen adres. Wikipedia is alleen maar een encyclopedie, dus ook volledige sitenaam vermelden. Een encyclopedie is alleen bedoeld voor een snelle orientatie, niet voor diepgang.

profielwerkstukavond

De presentatie van je profielwerkstuk staat gepland op 26 januari 2017.
Om je werk met meer mensen dan alleen je begeleider te delen is er in februari een avond waarbij de onderzoeken gepresenteerd worden aan docenten, medeleerlingen, ouders en andere geïnteresseerden. Hiervoor maken jullie een presentatie of tentoonstelling. Hierin laat je de belangrijke ervaringen bij het doen van het onderzoek en de hoofdconclusies zien. Deze presentatie zal beoordeeld worden door je begeleider.