het profielwerkstuk

Het profielwerkstuk is een uitgebreide praktische opdracht voor leerlingen in de laatste klas uit de bovenbouw. Je bepaalt zelf in overleg met een begeleider het onderwerp en de vorm van het onderzoek. Deze zelfstandig uit te voeren opdracht is onderdeel van het schoolexamen, en bereidt je voor op de overstap naar het vervolgonderwijs. Daarom is niet alleen het eindresultaat belangrijk, maar ook de weg ernaar toe. Vaardigheden als zelfstandig werken en het doen van een onderzoek worden hiermee geoefend en getoetst.

Het profielwerkstuk voer je uit in groepjes van 2 personen. Je begeleider geeft een beoordeling voor het eindresultaat. Dit cijfer weegt mee in het combinatiecijfer, en mag niet lager zijn dan een vier. Wanneer je profielwerkstuk onvoldoende wordt beoordeeld, maar wel tijdig is ingeleverd, mag je één van je herkansingen inzetten om het resultaat te verbeteren. De tweede voorwaarde is dat je begeleider aangeeft dat er een reële kans op verbetering is.

Het moet een uitgebreid werkstuk worden over een onderwerp dat aansluit bij je gekozen profiel. Het onderzoek heeft bij voorkeur betrekking op twee vakken. Het moet aansluiten bij een 'groot' vak met een studielast van minimaal 320 uur. Een havo- of vwo-leerling werkt er minimaal 80 uur aan. Je voert samen met een andere leerling, die dezelfde interesse heeft, zelfstandig een onderzoek uit. Het doel daarvan is tweeledig: enerzijds kan je jouw theoretische kennis verdiepen, anderzijds word je getoetst op vaardigheden, zoals het opzetten van een onderzoek, experimenteren, analyseren, beschrijven en presenteren.

Een presentatie van je profielwerkstuk is onderdeel van de afsluiting. Bij het profielwerkstuk wordt niet alleen het eindresultaat beoordeeld, maar ook het doorlopen proces. Tijdens het werken aan het profielwerkstuk houd je daarom een logboek bij. Het logboek dient als verantwoording van de werkzaamheden en de tijd die je eraan besteed hebt. Bovendien maak je van de gesprekken die je hebt met je begeleider elke keer een verslag. Voor deze gesprekken maak je steeds zelf een afspraak. Houd je begeleider op de hoogte van de voortgang, ook als het wat minder goed gaat.

In de electronische leeromgeving kan een werkplaats voor je worden aangemaakt, waar je al je documenten, bronnen, verslagen en het logboek kan opslaan. Je begeleider kan zo de voortgang volgen en gericht ondersteunen.

HIER vind je een powerpointpresentatie met alle voorwaarden en check lists.


Maak gebruik van de ondersteuning die wordt geboden door verschillende Universiteiten en Hogescholen.
  • Zo organiseren sommige universiteiten een profielwerkstuk workshop. Samen met studenten ga je in één middag op zoek naar een goede onderzoeksvraag. Je brainstormt, groepeert, structureert en bakent af. Vervolgens ga je met een hoofdvraag en een stel deelvragen naar huis.
  • De TU Eindhoven geeft via de Profielwinkel ondersteuning wanneer je specialistisch onderzoek wil doen. 
Kijk in de kolommen 'Universiteiten en Hogescholen' en 'Meer ondersteuning' om te zien of jij kan profiteren van het royale aanbod.